Lerende organisatie (LO), een “hot topic” inderdaad en in veel organisaties wordt ook volop geleerd. Bijvoorbeeld via trainingen en inwerk-programma’s, maar dat maakt een organisatie nog niet per se een lerende organisatie. Een hond heeft een staart, maar een dier met een staart is nog geen hond.
Wat is dan wel een LO?
In mijn artikel in de HMR van december 2024 dat ik samen met Anje en Henderijn scheef, kun je lezen dat een LO op diverse niveaus tot uiting moet komen, georganiseerd moet worden. Een LO heeft een strategische focus op leren: het is geïntegreerd in het dagelijkse werk, wordt heel bewust gebruikt om iedereen individueel te laten ontwikkelen, maar ook als team en op organisatieniveau. En, leren vindt ook plaats met andere organisatie. Iedereen heeft dus zelf een verantwoordelijkheid om te leren, maar dat doe je niet alleen.
Hoe belangrijk is het om een LO te zijn?
Al in 1990 schreef de vooraanstaande wetenschapper Senge dat leren in organisaties cruciaal is om te overleven. Recenter onderzoek laat zien dat LO’s positieve effecten hebben op bijvoorbeeld financiële prestaties. Nu weten we, uit onderzoek, dat het nog niet zo eenvoudig is om leiding te geven aan een organisatie om te ontwikkelen tot een lerende organisatie.
Daarbij kan ik je helpen.
Bijvoorbeeld door samen te bepalen hoe je op de 8 bekende dimensies van een lerende organisatie op dit moment al “lerend” bent, en waar je nog kunt verbeteren. Dat vraagt om verandering van jou, je team, alle mensen in de organisatie en ook bedrijven waar je mee samenwerkt.
Laat je leiden door leren en leer als leider. Tot dan!