Toegepast onderzoek

Onderzoek doen is een van de mooiste dingen die ik mag doen. Leren, ontdekken, verbanden leggen, iets blootleggen wat er altijd al was maar wat niemand echt zag. Onderzoek kent twee doelen.

Het eerste doel is om een praktisch probleem op te lossen. Dat noemen we toegepast onderzoek. Onderzoek dat ik over de jaren deed ging over vragen als:
• Hoe ziet het universele autobedrijf er uit volgens consumenten (Voor BOVAG)
• Hoe gaan autoretailers om de verkoop van accessoires? (Voor een importeur)
• Waarom halen wij al 10 jaar lang onze doelstelling niet? (Voor een premium merk dealer)
• Onderzoek naar Leiderschap als witte vlek in autoland (Onderzoek van W&D met Peter Slikker)
• Hoe geef je leiding aan een lerende organisatie (Bij het Fontys Venlo lectoraat Cross-Border Business Development)
• Meer op mijn linkedin pagina.

Het tweede doel is om nieuwe kennis te ontwikkelen, oftewel wetenschappelijk onderzoek. Mijn onderzoek richt zich op wanneer en hoe medewerkers in organisaties organisatieverandering betrokken worden om tot succesvolle verandering te komen.
Tevens onderzoek ik hoe tijd en de tijdsbeleving van medewerkers een rol spelen in organisatieverandering en hoe je daar als managementconsultant op kunt anticiperen. In hoofdstuk 6 van het boek Tijdmeesterschap kun je daarover verder lezen.

In 2026 hoop ik op dit thema te promoveren aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Ook studenten voeren wetenschappelijk onderzoek uit voor hun eindscriptie. De afgelopen jaren heb ik meer dan 150 studenten begeleid met hun scriptie over diverse thema’s als medewerker participatie in verandering (zoals duurzaamheid, digitalisatie, of overnames), de rol van management consultants in organisatieverandering en hun motieven, en recent over de impact van disintermediatie binnen auto-retailers. Bij de NCOI en Business Universiteit Nyenrode begeleid ik ook studenten met toegepast (case-)onderzoek binnen een organisatie.

Ik kan je helpen met de vraagstukken binnen de 4 muren van jouw organisatie, binnen jouw keten (bijvoorbeeld het dealernetwerk of franchisenemers) of nog breder.

Geïnteresseerd in toegepast onderzoek? Neem dan vandaag nog contact met me op. Tot snel!

Neem contact op

  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Lerende organisatie
Organisatieverandering
Interim management
Toegepast onderzoek
Intervisie+

Publicaties
Columns | Blogs
Over Oskar Bronsgeest
Laatste nieuws

Contact
Referenties
Algemene voorwaarden
Privacyverklaring


© 2025 Oskar Bronsgeest
Een aantal foto’s is gemaakt door Ernst van Loon Fotografische Vormgeving. What about change is een handelsnaam van Oskar’s eenmanszaak About Change.